Destutt de Tracys bereits 1805 am Ende seiner Logik angekündigte ›Abhandlung vom Willen und von dessen Wirkungen‹ ist 1815 als zweite Abteilung der ›Grundzüge einer Ideenlehre‹ erschienen. In einem Band zusammengestellt sind ein Nachtrag zur ersten Abteilung, der der praktischen Philosophie und Gesellschaftstheorie gewidmete vierte Teil der ›Grundzüge‹ und deren unvollendeter fünfter Teil über die Leidenschaften, über die Moral und die Liebe. 1823 erhielt dieser Band den Titel ›Traité d’économie politique‹; dies entsprach der von Thomas Jefferson betreuten amerikanischen Übersetzung, die 1818 als ›Treatise on Political Economy‹ erschienen war. Die wichtigsten Gegenstände der ›Abhandlung vom Willen‹ sind die aus der Fähigkeit zu wollen hervorgehenden Ideen der Persönlichkeit, der menschlichen Bedürfnisse und Mittel, des Reichtums und der Entbehrung, der Freiheit und des Zwangs, der Rechte und Pflichten sowie unter dem Stichwort »Ökonomie« die Gesellschaftstheorie.
Destutt de Tracy’s ›Treatise on the Will and its Effects‹, which he announced in 1805 after finishing the ›Logic,‹ was published in 1815 as the second section of the 'Eléments d’idéologie'. An addendum to the first section, the fourth part of the 'Eléments d’idéologie’ dealing with practical philosophy and social theory and the unfinished fifth part on passion, morality and love are compiled in one volume. In 1823, this volume was given the title 'Traité d’économie politique', which was consistent with the American translation by Thomas Jefferson, published in 1818 as ›Treatise on Political Economy‹. The main subjects of the ›Treatise on the Will‹ are the ideas of personality, human needs and means, wealth and deprivation, liberty and constraint, rights and obligations which arise from faculty of willing. This work also deals with social theory under the heading of »economy.«
Aktualisiert: 2020-07-07
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1805 erschien als dritter Band der ›Grundzüge einer Ideenlehre‹ Destutt de Tracys Logik. Den wesentlichen Unterschied zum ersten Band bildet die ausführlich behandelte Geschichte der logischen Ideen. Zu den für ihn bedeutendsten Vorläufern – Aristoteles, Bacon, den »Herren von Port-Royal«, Descartes, Locke, Hobbes, Condillac und Buffier – äußert er scharfe Kritik in der Perspektive seiner sensualistisch-naturalistischen Ideenlehre, vor allem an der aristotelischen Syllogistik und an der deutschen Tradition des Apriorismus. Bisher sei die Logik als ›»Kunst, vernünftig zu denken« missverstanden worden. Sie müsse zur »ersten Wissenschaft« werden und allein in der Analyse der Bildung und Deduktion unserer Ideen bestehen; so erst garantiere die Logik die Erkenntnis der Eigenarten von Wahrheit und Gewissheit sowie der Ursachen von Ungewissheit und Irrtum. Insgesamt ist diese Logik, die zugleich ein autobiografischer Bericht über den Weg zur Ideenlehre ist, ein Plädoyer gegen Skeptizismus.
In 1805, Destutt de Tracy's ›Logic‹ was published as volume three of his ›Eléments d'idéologie‹. The fundamental difference between this volume and the first volume was the detailed discussion on the history of logical ideas. He was scathingly critical of those precursors who in his opinion were the most significant – Aristoteles, Bacon, the »men of Port-Royal«, Descartes, Locke, Hobbes, Condillac and Buffier – from the perspective of his sensualistic-naturalistic ideology, and above all of Aristotelian syllogistic and the German tradition of apriorism. Previously logic had been misunderstood as »the art of reasonable thinking«. He believed it should become the »first science« and should consist solely of the analysis of the development and deduction of our ideas. It is only in this way that logic can guarantee the recognition of the characteristics of truth and certainty as well as of the causes of uncertainty and error. On the whole, this logic, which is at the same time an autobiographical account of the path to ideology, is a plea against skepticism.
Aktualisiert: 2021-01-18
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Destutt de Tracy’s ›Treatise on the Will and its Effects‹, which he announced in 1805 after finishing the ›Logic,‹ was published in 1815 as the second section of the 'Eléments d’idéologie'. An addendum to the first section, the fourth part of the 'Eléments d’idéologie’ dealing with practical philosophy and social theory and the unfinished fifth part on passion, morality and love are compiled in one volume. In 1823, this volume was given the title 'Traité d’économie politique', which was consistent with the American translation by Thomas Jefferson, published in 1818 as ›Treatise on Political Economy‹. The main subjects of the ›Treatise on the Will‹ are the ideas of personality, human needs and means, wealth and deprivation, liberty and constraint, rights and obligations which arise from faculty of willing. This work also deals with social theory under the heading of »economy.«
Aktualisiert: 2020-08-20
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In 1805, Destutt de Tracy's ›Logic‹ was published as volume three of his ›Eléments d'idéologie‹. The fundamental difference between this volume and the first volume was the detailed discussion on the history of logical ideas. He was scathingly critical of those precursors who in his opinion were the most significant – Aristoteles, Bacon, the »men of Port-Royal«, Descartes, Locke, Hobbes, Condillac and Buffier – from the perspective of his sensualistic-naturalistic ideology, and above all of Aristotelian syllogistic and the German tradition of apriorism. Previously logic had been misunderstood as »the art of reasonable thinking«. He believed it should become the »first science« and should consist solely of the analysis of the development and deduction of our ideas. It is only in this way that logic can guarantee the recognition of the characteristics of truth and certainty as well as of the causes of uncertainty and error. On the whole, this logic, which is at the same time an autobiographical account of the path to ideology, is a plea against skepticism.
Aktualisiert: 2019-01-08
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