Kompetenzdiagnostik in der beruflichen Bildung von Tschöpe,  Tanja

Kompetenzdiagnostik in der beruflichen Bildung

Modellierung und Entwicklung eines Diagnoseinstruments für Beratungskompetenzen im Ausbildungsberuf Bankkaufmann/-frau

The primary aim pursued by this dissertation is to contribute to empirical competence modeling and measurement in vocational education and training. The field of investigation is the advisory competence of bank clerks with a special focus on their social competences. Social competences play a significant role in many vocational fi elds but are still underrepresented in empirical research. The study is subdivided in three parts. First, a requirements analysis inspects the field of client advisory in the vocational training of bank clerks. Analyses of documents, interviews with experts and sighting of the relevant literature are used to examine the main tasks and activities in customer service. Particular attention is directed to the in-company part of the training provided and the tasks and activities that trainees have to perform during this training. On this basis, a competence model for the advisory competences of trainee bank clerks who are almost finished with their vocational training is developed. Second, a situational judgment test for the assessment of social cognitive competences of bank clerks is designed. The quality of the instrument is estimated based on classical test theory and confirmatory factor analysis. Third, the situational Judgment test is applied in a study covering 300 apprentices at the end of their training. Additional data on professional competences and potential predictors of advisory competences is collected with standardised surveys. Relationships are analysed using bivariate measures, multiple regression and structural equation modeling. The results are interpreted concerning their relevance for the development and training of advisory competences of bank clerks.

> findR *
Produktinformationen

Kompetenzdiagnostik in der beruflichen Bildung online kaufen

Die Publikation Kompetenzdiagnostik in der beruflichen Bildung - Modellierung und Entwicklung eines Diagnoseinstruments für Beratungskompetenzen im Ausbildungsberuf Bankkaufmann/-frau von ist bei Verlag Barbara Budrich erschienen. Die Publikation ist mit folgenden Schlagwörtern verschlagwortet: Ausbildungsberuf, Banker, Bankkauffrau, Bankkaufmann, Beratungskompetenzen, berufliche Diagnoseinstrumente, berufliche Handlungskompetenz, consulting competences, empirical educational research, Empirische Bildungsforschung, knowledge base, Kompetenzverständnis, Mehrdimensionalität von Kompetenzen, Modellierung, Modelling, multidimensionality of competences, social competence, Soziale Kompetenz, training occupation, understanding of competences, vocational action competence, vocational diagnostic tools, Wissensbasis. Weitere Bücher, Themenseiten, Autoren und Verlage finden Sie hier: https://buch-findr.de/sitemap_index.xml . Auf Buch FindR finden Sie eine umfassendsten Bücher und Publikationlisten im Internet. Sie können die Bücher und Publikationen direkt bestellen. Ferner bieten wir ein umfassendes Verzeichnis aller Verlagsanschriften inkl. Email und Telefonnummer und Adressen. Die Publikation kostet in Deutschland 59.9 EUR und in Österreich 61.6 EUR Für Informationen zum Angebot von Buch FindR nehmen Sie gerne mit uns Kontakt auf!